notfadeaway

Alla inlägg under februari 2013

Av Caitlin - 19 februari 2013 17:29

Namn:  Tiny Dancer ox

född: 2003 ( 10 år )

ras: Arabiskt Fullblod

färg: Avblekbar skimmel

mankhöjd: 159 cm

inrikting;  Avel, ridning, NH, med mera.


T.D är våran sagohingst.

Helvit arab med lång flygande man och världens bästa temperament.

Småflickorna är helt galna i honom och visst är han vacker.

En dröm att rida, gör allt du ber om och lite till. Men han används mest till nöjesridning faktiskt.

Kan säga att tack vare den här hästen är Araben en av mina favoritraser. Mycket för sitt mod, styrka och att de ger dig sitt hjärta direkt om du förtjänar det.

Brukar köra lite Horsemanship med honom, och det är jättekul. Kan få honom att stegra och göra konster hur lätt som helst. Sedan älskar han ju att visa upp sig så vi har varit på några uppvisningar med.

Blev till och med tillfrågade om inte han kunde vara "öppningshästen" på Globen ett år. Ni vet den vita pegasen.  Men det blev inte av på grund av att han skadade sig strax innan.

Men helt fantastisk häst är han och är så stolt att han finns hos oss.



 

Av Caitlin - 19 februari 2013 17:18

Namn: Sirocco

född: 2006 (7 år)

ras: Connemara

färg: brun med bläs och fyra vita fötter

mankhöjd: 144 cm

inrikting: Hoppning och Dressyr.


Sirocco är då min lillasyster ponny som hon fick nu när det var dax att gå över från C-ponny till D-ponny.

Han är gudasöt med sin charm och söta utseende, krokig bläs och pigga ögon.

Och detta är nog det som har räddat den här ponnyn från avlivning många gånger.

Han är Houdini i hästform.

Varför stanna i min egna hage när det är roligare att besöka de andra?

Eller varför inte ta en skogstur på egen hand.

Vi sätter upp hingststängsel och en bra bit över hans mankhöjd men ändå tar sig den lilla ligesten ut!

Äventyren går oftast in till de andra hästarna eller in i stallet och kolla om det finns mat!

Sirocco är en import från Irland som kan gå långt på tävlingsbanan den dagen han inser att han inte är ett föl längre.

Stor kapacitet inom hoppning och dressyr men envis och busig till max =)


Av Caitlin - 19 februari 2013 16:56

Får la slänga in lite normala inlägg med.


Jaha måndag idag, och har precis kommit in från stallet och tagit en lång varm dusch.


Sky var helt galen av snön och blåsten så den planerade uteritten med Natha och Rille blev inställd. Ett fullblod med nerverna utanpå är ingen höjdare. Som tur är så tog jag in både Ginger och Sky samtidigt. Så fick leda in mitt hoppande vidunder i stallet och snabbt sadla min stabila gammeltant.

Även denna 17-åring betedde sig som en unghäst, dock inte i samma utsträckning som Sky så det gick ganska bra trots en rad bocksprång. Natha bara skrattade åt oss och sa att den enda vettiga hästrasen som finns är Varmblod. Visst är det underbara hästar men när hennes älg fick syn på tre rådjur så for Natha i backen!   

Tur att det var nyfallen snö på marken. Så hon skadade sig inte men var ganska sur...


Ja, ja hon hjälpte till och red Antonia medan jag tog Sky inne i ridhuset. Ja, det gick väl sådär. Medan Antonia går perfekt och bara liknar en sagohäst så sticker min donna iväg, tog fyra varv innan jag får stopp på henne. Sedan har hon totalt glömt vad " gå i form " betyder och ville inte jobba alls. Efter en timme får jag henne avslappnad i traven åtminstone.

Så medan jag torkar svetten ur pannan så hånler Natha bara åt mig och talar om att jag inte har en enda normal häst!   

Nej jag vet det! Men ack så spännande det är att aldrig veta vad som händer!


Nu väntar jag på att Jim ska komma...

Han sa att han skulle komma runt sjutiden så hoppas på det bästa.

Vi har ju inte setts på två veckor! Och anar att han har lite dåligt samvete för att han inte var hemma på Alla   -Dag men va fasen, klart han måste jobba!

Så han nämnde nått om ut och äta...   


I helgen var det som vanligt, först stallet och sedan umgås med grabbarna grus. Faktum är att de inte hittade på något extraordninärt alls... Tror att de var sjuka hela högen faktiskt. Det enda vi gjorde var att ta ut Dannys 244:a på ett fält och en snowracer bakom. Haha var skitkul kan jag säga men attan vad man slog sig så valde ganska snart att sitta inne i bilen. Efter det så drog vi till Ragge och hade lite hemmafest.  Ja, söndagen var man ju rätt sliten sen... Mest ont... Undrar vad Jim säger om han ser mina blåmärken ?!


Jao, imörrn så lovade jag att hjälpa syster med hennes odåga Sirocco. Vi får se vem som är envisast. Vi eller ponnyn...




Av Caitlin - 19 februari 2013 16:48

Namn: Yankee

född: 1990  (23 år)

ras: Quarterhorse

färg: fux utan tecken.

mankhöjd:  ca: 161 cm

inrikting: Boskapshäst, Barrel Race och Cutting.



Yankee är egentligen min fars häst, men den enda hästen i USA som får mig att inte längta alltför mycket hem. Han är då en Quarter och används till boskapen på ranchen. En mycket lugn och säker häst som vet precis vad han ska göra.

Därför är han nog min favorit, jag behöver inte låtsas att jag är duktig på att hjälpa till med kosserna.

Vi har även tävlat lite Barrel Race ( där du rider mellan tunnor i full galopp) och det är jättekul, även om vi inte var så duktiga kanske.

Men han är en helt underbar valack som jag lärt mig en hel del på genom åren och älskar att få uppdateringar på mejl om honom och de andra hästarna på andra sidan Atlanten.


 

Av Caitlin - 15 februari 2013 13:45


Namn: Release the Spirit " Risse "

född: 2011 ( 2 år)

ras: Hannoveranare

färg: apelkastad Skimmel

mankhöjd: 163 cm

inriktning:  Alloround, men mest hoppning.


Risse är då Gingers föl.

En underbar och lugn kille som jag valt att än så länge behålla som hingst då han inte alls är hingstig av sig.

Påbörjad inridning och det går superbra!

Vi får mycket hjälp av en kompis och det är verkligen en kille som har lätt för att lära sig.

Min kompis är supersugen på att tävla honom inom 2 år.

Han har verkligen fin hoppteknik och mycket fint steg så tror att detta kommer bli en utmärkt alloround häst inom hoppning och dressyr.

Risse är den bästa tjuvbetäckningen någonsin kan jag säga... och jag är så glad i att äntligen ha en "normal" häst =)

Även fått massor beröm för honom när vi varit och besökt ridhuset =)

Sky

Av Caitlin - 15 februari 2013 13:33


Namn: " Sky "

född: 2006 (7 år)

ras: Eng. Fullblod

färg: Svart med skjuten stjärn, vit kronrand vänster bak.

mankhöjd: ca: 162 cm

inriktning: Hoppning, terräng.


Sky har det typiska fblssutseendet. Smäcker och vaken dam med endast ett läge, full fart framåt.

Gjorde misstaget att rida henne utan martingal och pessoabett en gång... det gör jag aldrig om.

I skritt och trav var hon perfekt, mjuk, lyhörd och följsam.

Tills galoppen, då tog hon bettet och huvudet for rakt upp... ja tur att det var inne ridhuset för jag hade inte en chans att stoppa henne. Men nu funkar det bättre. Min lilla donna som hoppar allt, denna hästen vägrar aldrig!

Lite nervös dock men det är väl nerverna som sitter utanpå pälsen.

Sky´s riktiga namn kommer inte avslöjas här då det är ganska lätt att ta reda på ägare osv med en häst som var ämnad att springa kapplöpning.

Har nu ägt henne i snart två år och detta är verkligen en underbar häst att utvecklas tillsammans med.

Vi har tävlat en hel del men tyvärr har mitt intresse för det svalnat av rejält...

Kan bli nån tävling då och då.

Annars så kan det bli några varv ute i skogen på våran terrängbana.  


  


Av Caitlin - 15 februari 2013 13:10

          


Namn: Gingerella  " Ginger "

född: 1996 ( 17 år)

ras: Hannoveranare

färg: Fux med stjärn och två halvstrumpor bak.

mankhöjd: 176 cm

inriktning: Hoppning, promenadridning & avel


En stor dam med kraftfullt yttre, och ja, hon påminner mycket om Black Beautys polare, samma färg och humör.  Ginger importerades från Tyskland år 2000 och har varit i min ägo de senaste sju åren. De förra ägarna tröttnade på hennes arga humör och att det kan vara svårt att hantera henne vissa gånger. Man får se upp för att slippa bett och sparkar.

Vi tävlade en hel del i början, både banhoppning och terräng, men tyvärr så fick Ginger en senskada i bakbenet så numera går det bara att promenadrida henne. Har inte märkt av skadan på 2 år nu =) Men hon börjar även bli lite till åren. Tog ett föl på henne 2011 och nu förra året betäcktes hon igen så väntar med spänning på resultatet som kommer i Maj =)  



Av Caitlin - 15 februari 2013 12:24

Hej!


Caitlin här.

En tjej på 24 år (snart) som mest ägnar livet åt mina älskade hästar och knäppa polare.

Så det är väl det bloggen kommer att handla om. Bor i en mindre by, eller ja utanför i skogen. Kommer inte avslöja platsen eller namn förutom på hästarna på grund av vissa tråkigheter.

Men jag hoppas att det kan bli intressant läsning ändå.


Som sagt, har då mitt största intresse i hästarna. Satt visst i sadeln redan innan jag kunde gå enligt min far.

Just nu finns det tio hästar som denna bloggen kommer att handla mest om.

Självklart är det mina tre alldeles egna älsklingar, systers ponny och några andra som utmärker sig lite mer. Kommer inlägg om var och en av dem.


Annars så har jag intresse i Amerikanska bilar från 1950- 1960 talen som jag delar med ett gäng galningar. Man har ju sällan tråkigt bland dessa grabbar. Så helgerna går väl mest åt till dem.  Äger en Pontiac Catalina 1964 och pojkvännen har bl.a en vit Bonneville 1965:a cabbe som vi mest åker runt i. Sedan har han en Impala 59:a, en Bel Air 63:a och något som liknar en Plymouth Fury 58:a.  Ja, han är galen i bilar...


Så detta är väl vad denna bloggen mest kommer handla om. Livet på landet, med vissa tråkigheter... men mest roligheter...

Nja får väl börja presentationen av hästarna nu =) 


Toodles    




Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Dream as you´ll live Forever. Live as you´ll Die Tomorrow

Senaste inläggen

Hästarna

   Release the Spirit

* 2010

 

  Sky xx

*2006

 

  Quiet Riot

*2013

 

  Gingerella

*1996

 

  Yankee

*1990

 

  Shetan

* 2001-2010

R.I.P

 

 

Länkar!

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards