notfadeaway

Alla inlägg under oktober 2013

Av Caitlin - 29 oktober 2013 12:41

Vad skönt att slippa ha hästarna inne idag, de var ganska uttråkade igår men tur ändå.


En stor gran har blåst ner i en av hagarna, den hagen vi har flest hästar i så tur att det inte var nån pålle där igår.

Så idag är det jättespännande att se en skogsmaskin som tar bort granen från deras hage.


Sky och T.D är nervösa för allt idag!

Fullblodsnerver!

Men men de lugnar sig av sina kompisar i alla fall.


Ginger tyckte det var skitkul att hoppa lite i skogen idag, vi har visst fått en ny terrängbana då en del småträd ligger över stigarna. Den största var ungefär 90 cm i höjd.

Men det var bra fart i gammeltanten idag. Skönt att se att även om hon börjar bli till åren så är hon pigg!

Haha Natha lyckades åka av Silver med.

Han vägrade på ett av träden och hon flög all världens väg, men det gick bra i alla fall så vi skrattade rejält åt hennes flygtur.

" Jaha hem och baka tårta då!" suckade hon.

" Ja gör det!" MUMS!


Sen har jag kollat på Nina som tränade med Chantelle.

Jösses vilket steg den hästen har! Bara flyger fram!

Fick testa henne med och jag är ledsen mina älskade Hannoveranare men era steg är ingenting mot frieserns!

Man satt på ett bomullsmoln och bara svävade fram!

Förstår att hon är nöjd med henne!


Hunnit med lite idag i alla fall.

I eftermiddag så blire nog att ta Sky och Risse på varsin tur sen umgås lite med grabbarna.


Nej jag har inte så mycket att skriva idag heller...

Bloggtorka?

Av Caitlin - 28 oktober 2013 04:55

Huuuja, vad tusan gör man ens uppe såhär dax en måndag?

Jo, Faktum är att man roar sig med att försöka fånga in tre hästar som rymt från sin hage
( vi har dessa på lösdrift).
Grannen ringde och talade om att hans jakthund väckt honom och när han tittade ut såg han tre stora djur i sin trädgård.

Gammal älgjägare som han är så " dammade han av gamli Bettan å på mä tåfflera för enna sånhäringa chans får en aldri igen " ( ordagrant va han sa).
Så han stegar ut och tar sikte på " älgarna" som äter hans äpplen.
Tack och lov hade hans fru vaknat och fått på sig glasögonen och ser snart att det är hästar i trädgården!!
PHU!!!!
Skämdes en aning när jag kom ner för att hämta odjuren och erbjöd mig att ersätta skadorna i deras trädgård.
Gubben skämdes ännu mer för att han nästan skjutit dem så vi var kvitt.
" mjaa de är ju inga billiga märrar ni har så får la tacka käringa att ja slapp sälja gårn" ler han.
Haha goa lilla Sven och Greta :)

Nu återstod bara att leda tre stirrhögar till stallet men fick hjälp av Amanda så vi klara det ganska okej trots att det är stormvarning ute å bläcksvart!

Men nu är de tillbaka iaf men lät de stå inne.
Kommer bli ett riktigt oväder idag så alla hästarna får va inne idag, släpper dem i ridhuset en stund så de får lite att göra:)

Nej KAFFE!!!

Av Caitlin - 23 oktober 2013 13:46

Morotskakan var uppskattad i alla fall.

Två formar, 4 grabbar = Morotskaka slut!

Haha vilka gottegrisar de är!


Har inte bloggat på ett bra tag, men har faktiskt inte haft en ledig stund.


Jim kan då och då få sina fixidéer och de är ibland helt outstanding.

I fredags så började vi diskussionen.

" Baby, tänk om vi skulle dra utomlands en vecka, bara du och jag!"

" Ja det vore helt fantastiskt faktiskt!"

" Mm det vore ju det, vi kollar runt lite då! Några förslag?"

" Nått varmt ställe med alkohol..."

" Givet....Fast då måste ju Ragge, Rickard, Olle och Micke hänga med såklart... "

" Men det skulle ju bara vara du och jag?!"

" De kan ju ha eget rum! Så kan vi hitta på lite saker med dem och sen själva"

" Men då tycker jag att vi tar med Natha oxå!"

Asså, jag älskar verkligen grabbarna. Till oändligheten men ibland vore det kul att ha Jim helt för sig själv.

Ja, ja i vilket fall funderar vi på en vecka på Cypern.

Får se hur det blir =)


Nu börjar Ginger komma igång ordentligt igen. Jisses vad pigg hon var i förmiddags. Trodde jag satt på en tornado och inte på mitt snart 19-åriga lugna stabila sto.

ALLT var farligt idag!

Saken blev inte bättre av att jag hade med mig Natha och Rille heller.

Rille spann vidare på Gingers hoppetossfasoner så vi hade två knasiga hästar som hoppade åt alla håll för allt mellan stenar och himmel. Vägskyltar var extremt farliga idag.

Jag och Natha bara asgarvar åt våra knäppa hästar.

Även Amanda på Antonia var med och min systers kommentarer var oändliga.

"Suck, vad ni fjantar er på era höghus!"

" Asså. seriöst... Och ni klagar på min Ponny!"

" Jag har sett Fullblod som ska springa kapplöpning lugnare än era skuttehästar!"

Lätt för dig att säga när du sitter på lugnet själv.

Jag tror absolut att du kan fyra av en raket framför Antonia och hennes reaktion är maxad om hon höjer huvudet och tittar bort.


Aja, vi kom hem helskinade i alla fall och jag och Natha bestämde oss för att vi skulle träna Q.R lite i Ridhuset.

Så vi lägger upp lite bommar på marken, pressenning och andra saker för att vänja henne vid.

Tar med ett stort stalltäcke att lägga på hennes rygg och såna saker.

Vi väntar oss en galen fölunge men får bevittna hur denna lilla gummsa bara kliver rakt över presenningen utan att tveka, bryr sig inte ett dugg om täcket eller har inga problem alls med att lyfta på fötterna över bommarna.

Så vi släppte henne lös så att hon fick springa fritt medan vi plockade iordning allt igen.

Q.R roar sig med att ta upp presenningen och bära runt på den medan hon travade runt stolt som en tupp.

" Den där hästen är konstig Caitie!" säger Natha.

" Ah, jo... En aning kanske..."

Men hon är fantastiskt lättlärd måste jag säga, att gå i grimma och såna saker är inga problem alls. Suck att man måste vänta minst två år innan jag får rida henne ^^

Och nu börjar hon faktiskt bli riktigt vacker oxå och utveckla ett fint steg.

Så jag är supernöjd med valet av hingst och sen ett stoföl undan Ginger.


Nu ska jag ta och rida Risse och Sky under eftermiddagen.

Blir ute i skogen med Risse och Natha hänger med på Silver i hopp om att det blir lugnare än med Ginger och Rille.

Så Natha tycker att jag är supertråkig som bloggar medans vi äter lunch ^^


Jim jobbar men kommer hem ikväll och vädret skriker bara en sak: FILMKVÄLL!




Av Caitlin - 20 oktober 2013 21:29

Bakat morotskaka till mina älskade grabbar :)
Vilken hemmafru jag är! Haha undrar om den går att äta?!

Av Caitlin - 18 oktober 2013 13:17

Fin höstdag idag så trotsade alla galna jägare i skogen och klädde på Risse ett stort reflexländtäcke och så gav vi oss ut på en tur.

Hade verkligen ingen aning om vilken runda vi skulle ta så det blev lite oplanerat och hittade en jättemysig ridväg genom skogen som ledde till att vi slapp komma ut på asfalten mer än en gång i början :D

Härligt att man alltid hittar nya vägar och denna bjöd även på några småhinder i omkullfallna träd =)


Rensade upp lite tankar i alla fall. Men har fortfarande inte bestämt mig om jag ska vittna eller inte.

Pappa sa att jag gör som jag vill men garanterade att jag inte behövde träffa personen i fråga eller ens befinna mig i rätten utan de kan ta vittnesmålet via telefon under rättegången.

Men tänk om jag säger något som avslöjar var jag befinner mig eller nått?

Är verkligen livrädd för den här personen även om jag vet att jag är trygg här så tar jag hoten på allvar.

Om jag ställer upp på detta så lovade min far att sitta med mig och stötta mig.

Lite glidande att ha en pappa som är advokat eller vad?


Nej nu tänker jag inte på det mer.

Är ju trots allt fredag!

Ska ta och köra lite markarbete med Ginger i eftermiddag och sen blire att umgås med grabbarna i garaget.

Nu har Jim och Ragge fått för sig att få igång Plyman till nästa sommar!

Hm... Jag tvivlar på att de hinner då det inte är mer än en motor och en kaross på den bilen.

Men då kan jag ju passa på att byta tänddelarna på min så kanske hon startar igen.

Haha undrar varför jag har den bilen då den aldrig används egentligen?

Lyxtillbehör!

Alltid när vi är ute så blire ju nån av Jims bilar.

Men nu står Impalan, Bonnevillen och Buickarna inne i garaget för vintervila.

Så Jim åker i sin Bel Air under vintern.


Sen kommer ju syster hem idag med!

Så tar väl och umgås med henne och Nicke ikväll anar jag.


Näe kommer kanske fler inlägg under dagen om jag inte får nåt annat för mig. Ha det!


Av Caitlin - 16 oktober 2013 00:05
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Caitlin - 15 oktober 2013 17:58

Uschaen vad dagana går fort nu när det blir mörkare och mörkare.

Känns som om man inte hinner med ett dugg jämfört med sommardagarna.


Har varit med Peter idag och kollat på hästar nere i Blekinge som han funderar på om han kan tjäna en slant på.

Enligt mig lovade ägarna mer än vad de kunde hålla faktiskt.

Det var verkligen inte vad Peter brukar handla med.

Så vi åkte hem tomhänta.

Hinner typ kliva ur bilen innan Nina kommer som ett skott med världens största leende på läpparna.

"Jag har hittat henne!!!!!!!!!!!!" skriker hon.

" Öh va?" fattar ingenting.

"Jag har hittat min häst! Kom så åker vi!"

Okeeej...

Japp, 10 mil senare så ser jag på en helt underbar Frieser. Svart som natten och hur vacker som helst.

Jag ger Nina en blick som undrar om hon skojar med mig!

Nej då...

" Ja, jag spräckte min budget ganska rejält men vad fasen, banklån är till för att lösas och denna hästen kommer jag att behålla i minst 20 år och ta några föl på henne..."

Nina är numera lycklig ägare till ett 3-årigt friesersto som heter Chantelle och det är lovande utsikter inom Dressyren.

Men jösses så vacker häst!!!

Glad för Ninas skull :)

Kan lova att hon har letat länge och kollat på alla möjliga sorter.


Ja det är väl det jag gjort idag faktiskt... Åkt bil! Hahaha klagar inte.

Och nu har jag det så lyxigt att jag sitter hemma hos Jim i soffan under en filt och mannen i mitt liv är iväg och hämtar Pizza.

Helt okej tisdag =)

Så ikväll blir det film och mys.


TACK Becca för dina superfina ord till både mig och Amanda =) Så go du är!!!!

Hoppas att du hittar vad du letar efter snart!

Vi hjälper dig och det är bara att fråga om du undrar något...

Men bästa tipset jag kan ge dig är att du måste ha tålamod!

Och ett litet halvblod vore ju perfekt till dig.  ( ska hålla ögonen öppna )

Men din "lista" såg superbra ut!

Din häst kommer att få världens bästa hem hos dig....  :)



Av Caitlin - 14 oktober 2013 15:06


Nästan så att man känner för tårta idag!

Av två anledningar!

Sky haltade ingenting idag :D

YES!

Som sagt, en sträckning drog hon på sig och då kommer nojjiga hönsmamman in i bilden.

Sjukhage, massa morötter, kylbandage på natten, lindor i hagen, Liniment, massage...

Välkommen till fullblodsägarens liv...

Fördelen med Sky är att hon aldrig gått på banan, alltså sprungit några löp vilket har räddat hennes ben oerhört mycket.

I alla fall enligt veterinären.


Så idag är jag glad! Haha 11 dars oroligheter över min lilla primadonna!

It´s Over!

Veterinärräkningen nämner jag inte ens... men vad är pengar jämfört med hästens hälsa?


Har servat hovslagaren idag med.

Häst nummer ett klar, in med nästa. Allt som allt har han skott 16 hästar åt oss idag.

Frågade om det var okej om han kunde testa att verka Q.R och så snäll som Anders är så sa han bara " Inga problem klart jag tar mig an en häst döpt efter mitt favoritband!" Haha ja ja... Jag berättar om min livfulla fölunge och förväntar mig att vi nu kommer få kalabalik i stallgången med protester från ett "tonårsföl".

Men nej då.

Anders visade henne nogrannt verktygen och pratade med henne medan jag höll henne.

Nyfiket kollade hon på raspen och tången i fem sekunder innan stallkatten var mer intressant.

Jag såg till och med glorian skina klart mellan öronen på henne när hon stod blickstilla och lät Anders verka ALLA fyra hovarna utan en enda rörelse.

Kan lugnt säga att jag dubbelkollade så att det verkligen var min lilla upproriska rebell...

Men så duktig som hon var så växer jag som hennes ägare!

Så stolt!

Till och med Anders berömde henne med en sockerbit och frågade om det verkligen var "Argbiggans" föl... ( Argbiggan är hans namn på Ginger)

Jo då... hon har väl en snäll pappa antagligen.

Njaaa... säger han.

En annan kund har oxå en avkomma från Hydriot och den var inte alls lika duktig tydligen.


Så skönt att hon skötte sig i alla fall.. var sjukt nervös!

Annars har det inte hänt så mycket idag.


Jim jobbar, det är trist väder och jag är så trött men ändå rastlös.

Så råkade mobba syster på hennes blogg lite... ^^


Det tråkiga nu är att älgjakten har börjat så det är rena idiotin att rida ut i skogen nu på några veckor.

Grusvägen fram och tillbaka max...

Dessa jägare... Jag fattar det inte... sitta i skogen en hel dag för att man kanske får tillfälle att döda en älg... Annars sitter man där nästa dag... och nästa.

Men det är gott kött!

Och om Micke får nån nu så lovade Rickard att damma av sina kockkunskaper och bjuda oss på Älggryta!

MUMS!


Hm, grabbarna kompletterar varandra ganska bra har jag insett.

Behöver bilen lagas? Jim

Behöver du kött? Micke

Behöver du en kock? Rickard (Som faktiskt är asduktig på att laga mat när han sätter den sidan till)

Behöver du nån som lagar allt? Ragge

Ja de har ju flera färdigheter än så men det finns alltid nån att ringa när det behövs :)

Presentation


Dream as you´ll live Forever. Live as you´ll Die Tomorrow

Senaste inläggen

Hästarna

   Release the Spirit

* 2010

 

  Sky xx

*2006

 

  Quiet Riot

*2013

 

  Gingerella

*1996

 

  Yankee

*1990

 

  Shetan

* 2001-2010

R.I.P

 

 

Länkar!

Kategorier

Fråga mig

5 besvarade frågor

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards